Ugovor, vrijedan 49,5 milijuna eura kojeg su potpisali resorno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te Zagrebačka županija, a potom i Zagrebačka županija s autobusnim koncesionarima koji rade uslugu javnog prijevoza na području Zagrebačke županije, definitivno daje “vjetar u leđa” i financijsku stabilnost za konsolidaciju poslovanja autobusera koji su u jednom trenutku zbog znatnog povećanja troškova poslovanja bili pred financijskim slomom.
Ugovor definira sufinanciranje javne usluge u cestovnom prijevozu putnika na području Zagrebačke županije. Neslužbeno smo uspjeli doznati da je postignuta cijena sufinanciranja od 1,5 eura po prijeđenom kilometru.
ZET od 1. kolovoza više ne vozi liniju ZAPREŠIĆ – ŽEINCI, preuzima je Meštrović
Što to primjerice znači u praksi općine Luka. Naime, u toj je općini dosada uslugu javnog prijevoza radio zagrebački ZET koji od 1. kolovoza više neće voziti na području Luke, odnosno liniju Zaprešić – Žeinci.
Koncesiju za prometovanje na toj liniji dobio je Meštrović prijevoz. Godišnje se na ovoj liniji napravi cca 170 000 km, a realna cijena po prijeđenom kilometru je 2 eura. Manji dio linije prometuje na području Općine Luka – od Žeinaca do Pođunđeka, a potom veći dio područjem grada Zaprešića do autobusnog terminala.
Pomnožimo li 170 000 km s 2 eura, dobivamo godišnji iznos troška linije od 340 000 eura, od čega država sufinancira 75% odnosno 255 000 eura. Preostali iznos do 340 000 eura iznosi 85 000 eura. Taj dio bi mogli pokriti iz svog Proračuna Općina Luka i Grad Zaprešić i to možda u omjeru 1:3, jer linija većim dijelom prolazi gradskim područjem. To znači da bi u teoriji Općina Luka treba godišnje izdvojiti cca 21 000 eura, a Grad 64 000 eura i linije bi mogla biti potpuno besplatna.
Upravo zato će u kolovozu putnici, kako smo neslužbeno doznali na ovoj liniji imati besplatan prijevoz dok se Općina Luka i Grad Zaprešić ne dogovore, a tu je još i Zagrebačka županija, hoće li preuzeti na sebe sufinanciranje 25% troškova prijevoza odnosno kako smo naveli cca 85 000 eura i po kojem modelu. Ukoliko hoće, javni prijevoz na liniji Zaprešić – glavni kolodvor – Žeinci će biti BESPLATAN.
Polako dolazimo do rješenja da autobusi Meštrović prijevoza u budućnosti završe svoje prometovanje na zaprešićkom glavnom kolodvoru, a daljnje putovanje bi putnici nastavili prigradskom željeznicom.
Ako usporedimo da je do sada Općina Luka izdvajala za sufinanciranje prometovanja ZET-ova prijevoza na svojoj dionici značajan iznos godišnje (cca 100 000 eura godišnje za svoj dio linije) kao i Grad Zaprešić, onda je sasvim jasno da prostora za besplatan prijevoz ima i da su svi na dobitku.
Vozni red bi ostao isti kao i do sada, a koncesionari će sigurno ulagati u nove ili bar novije autobuse, jer sada nakon potpisivanja ovog Ugovora imaju podlogu za stabilnije financijsko poslovanje i nemaju više izgovora da ne mogu uložiti u modernizaciju voznog parka.
Nakon što su u Zagrebačkoj županiji potpisali Ugovor, osigurana im je stabilnost do 2031. godine. Ali, se istodobno otvaraju nove mogućnosti razvoja prigradskog prijevoza i integracije prigradskog s gradskim prijevozom, a na tom tragu se čekaju daljnji dogovori Hrvatskih željeznica i autobusera.
Uz Zagrebačku županiju ugovor s resornim ministarstvom je potpisala i Šibensko-kninska županija, a pitanje je koje se postavlja samo po sebi kada će to uraditi i Krapinsko-zagorska županija.
Župan Željko Kolar je svojedobno kazivao kako Krapinsko-zagorska županija ne može prihvatiti ponuđeni model, mada situacija s javnim prijevozom na području Krapinsko-zagorske županije i nije baš najbolja.